Duży jacht – duży ból głowy?

Jeśli chodzi o jachty, to czasami rozmiar naprawdę ma znaczenie. Według Robb Report największym jachtem na świecie jest Azzam. Mówi się, że 180,00 m wnętrze jachtu jest w pełni umeblowane w stylu francuskiego empiru. Natomiast sam jacht może osiągnąć prędkość ponad 31,5 węzła.

Pomimo niepewności gospodarczej, która przenika Wielką Brytanię, UE i Amerykę dzięki koronawirusowi, rynek jachtów pozostaje nadal na silnej pozycji. Fakt, że w 2020 r. brokerzy sprzedali więcej jachtów w porównaniu z 2019 r., jest niezwykły, biorąc pod uwagę słabość rynku na początku pandemii. W marcu, kwietniu i maju 2020 r. właściciela zmieniły tylko 62 jachty, znacznie mniej niż w 2019 r. ,112 i 129 w 2018 r. Jednak w drugiej połowie rynek powrócił, ustanawiając nowe rekordy sprzedaży  dużych jachtów.

Moda na luksus

Moda na większe i bardziej luksusowe jachty raczej nie zmieni się w najbliższym czasie. Kabiny główne z pełnym i luksusowym wyposażeniem, duże pomieszczenia rozrywkowe i personalizacja jachtów to tylko niektóre z najważniejszych elementów, których poszukują obecnie nabywcy. Kolejną wyraźną zmianą jest pragnienie rzadkich, dostosowanych doświadczeń, napędzane przez nową generację osób o wysokich dochodach, które przedkładają doświadczenia nad aktywa.

Oczywiście im większy rozmiar jachtu, tym więcej możliwości, aby coś poszło nie tak. Oto kilka typowych problemów związanych z luksusowymi jachtami o dużych rozmiarach i wskazówki, jak je złagodzić.

Przestrzeń dla załogi i zgodność z Konwencją o pracy na morzu 2006

Może się to wydawać niecodziennym problemem w przypadku jachtów, ale im większy jacht, tym większa liczba załogi potrzebna nie tylko do zarządzania nim, ale do sprzątania i dbania o gości. Dlatego bezpieczeństwo i dobro załogi są tak samo ważne jak gości (i reszty!). Konwencja o pracy na morzu z 2006 r. (MLC) właśnie to reguluje, bowiem konsoliduje ona i aktualizuje ponad 65 międzynarodowych norm pracy dotyczących marynarzy, przyjętych w ciągu ostatnich osiemdziesięciu lat w celu zapewnienia wszystkim marynarzom prawa do godnego życia i warunków pracy na statku, na którym pracują.

Zakwaterowanie załogi musi być zgodne z MLC, która stanowi, że „ Każdy Członek [Konwencji] zapewni, aby statki podnoszące jego banderę zapewniały i utrzymywały przyzwoite zakwaterowanie i obiekty rekreacyjne dla marynarzy pracujących lub mieszkających na pokładzie, lub obu, zgodne z promocją zdrowia i dobrego samopoczucia marynarzy”.

Zgodnie z MLC, żywność i woda pitna dla załogi powinna być „odpowiedniej jakości, wartości odżywczej i ilości, które odpowiednio pokrywają wymagania statku i uwzględniają różne tło kulturowe i religijne”.

Będziesz także musiał upewnić się, że masz odpowiednie umowy o pracę i podręczniki dla personelu. W ten sposób ochronisz się przed roszczeniami ze strony pracowników.

Upewnij się, że umowa na budowę jachtu jest dobrze sporządzona

Jeśli projektujesz i budujesz swój jacht od podstaw, trzeba upewnić się, że masz dobrze przygotowaną umowę na budowę jachtu, która obejmuje wszystkie obszary budowy. Przy tak wielu firmach zaangażowanych w budowę jachtu, od architektów po inżynierów, od analityków drgań po projektantów wnętrz, a gdy w grę wchodzi tak duży kapitał, musisz mieć pewność, że każdy element budowy idzie zgodnie z planem, a spory są szybko rozwiązywane.

Główne warunki umowy na budowę będą dotyczyć kluczowych obowiązków stoczni/sprzedawcy i nabywcy/właściciela. Stocznia dostarczy jacht zgodnie z umową kupującemu, który po zapłaceniu uzgodnionej ceny zakupu otrzyma tytuł własności jachtu. Umowa może również zawierać szczegółowe postanowienia dotyczące przeniesienia własności oraz rękojmi za wady. Powinna również zawierać szczegółową klauzulę rozstrzygania sporów.

Mogą istnieć specjalnie dostosowane przepisy podatkowe, zwłaszcza że transakcja prawie zawsze będzie miała charakter transgraniczny ze znacznymi potencjalnymi zobowiązaniami podatkowymi. Klauzule o poufności są często koniecznością, aby zachować prywatność.

Ubezpieczenie jachtu

Istnieją cztery kluczowe ryzyka, przed którymi musisz ubezpieczyć jacht, szczególnie w przypadku pozyskania finansowania jachtu:

  • zagrożenia morskie kadłuba i maszyn;
  • Ryzyko ochrony i odszkodowania;
  • Ryzyko wojny; oraz
  • Ubezpieczenie odsetek od kredytu hipotecznego.

Ponadto, w zależności od tego, dokąd płyniesz, pożyczkodawca może wymagać od Ciebie wykupienia ubezpieczenia od ryzyka politycznego. Będziesz także potrzebować ubezpieczenia od odpowiedzialności pracodawcy dla wszystkich zatrudnionych pracowników i załogi oraz specjalnego ubezpieczenia na transport jachtu.

Z pewnością jest wiele do rozważenia.

W podsumowaniu

Personel, umowy i ubezpieczenie to tylko niektóre z kwestii, o których należy pamiętać przy zakupie lub uruchomieniu dużego jachtu. Podatki, rejestracja i uzyskanie finansowania są również kluczowymi problemami i najlepiej zarządzają nimi doświadczeni profesjonaliści. Dzięki im nie pominiesz żadnych ważnych szczegółów. Ze względu na wielkość kapitału zaangażowanego w transakcję na zakup jachtu, przeoczone szczegóły mogą spowodować utratę setek tysięcy funtów/euro/złotych.

Doświadczony prawnik zajmujący się aktywami luksusowymi może pomóc Ci poruszać się po wzburzonych wodach zakupu dużych jachtów i zapewnić płynną transakcję przez wszelkie przeszkody, które mogą się pojawić.

Zdjęcie Viktor RitsvallUnsplash

0 Udostępnień

Leave a Reply