Hercberg Yacht Law

Sky is the limit

Dziwny i cudowny świat łodzi Jamesa Bonda

James Bond – Agent 007… Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam filmy o Jamesie Bondzie. Z dużą dawką niecierpliwości czekam na każdy nowy film. I broń Boże nie chodzi mi o Daniela Craiga, ponieważ akurat nie jest to mój ulubiony aktor grający agenta 007. Wolałam Pierce’a Brosnana w tej roli 🙂 Bardziej czekam w tym wypadku na magię walki dobra ze złem i oczywiście – te wspaniałe luksusowe dodatki – samochody, zegarki i ….również łodzie. No właśnie. Czy zwróciliście kiedyś uwagę na łodzie w filmach o Jamesie Bondzie? Zapewne niewielu z Was to zrobiło.

Od Rogera Moore’a dosłownie latającego na Glastronie w 1974 roku w  „Live and Let Die”, Pierce’a Brosnana u steru Sunseeker Superhawk w 1999 roku w „The World is not enough”, aż po Daniela Craig żeglującego na Soufrière w „Casino Royale”, łodzie zawsze stanowiły ważny element filmów o brytyjskim tajnym agencie.
Dlatego też w dzisiejszej Ciekawostce przedstawię Wam najciekawsze, i czasami dziwne, łodzie, które wystąpiły w filmach o Bondzie.

Glastron GT150 – Żyj i pozwól umrzeć

W filmie „Żyj i pozwól umrzeć” (1974) James Bond używa łodzi motorowej Glastron GT150 w ekscytującym pościgu w Luizjanie. Łódź ta wykonała również rekordowy skok na wysokość 120ft. GT150 użyte do słynnego skoku zostało zbudowane w 1972 roku i miało silnik Evinrude Starflite 135 KM. Aby w trakcie skoku łódź zachowała równowagę na rampie, przymocowano do jej kadłuba dwie małe czarne szyny. Ponadto, aby utrzymać równowagę podczas skoku, łódź została zmodyfikowana w ten sposób, że kierownica znajdowała się pośrodku, zamiast po prawej stronie. Skok wykonano ponad 100 razy, aby uzyskać wszystko ten jeden idealny skok. Co ciekawe, do produkcji „Żyj i pozwól umrzeć” wykorzystano aż  26 Glastron GT150 .
Kultowy skok Glastron GT-150 w "Live and let die" (1974)
Kultowy skok Glastron GT-150 i Jamesa Bonda w „Żyj i pozwól umrzeć” (1974)

Disco Volante – Thunderball

Disco Volante to fikcyjny luksusowy wodolot, któraypojawił się w filmowej adaptacji powieści Jamesa Bonda pt. „Thunderball”(1965).W filmie właścicielem wodolotu jest Emilio Largo, któremu służy on do transportu dwóch głowic nuklearnych.
Prawdziwym statkiem użytym w filmie był wodolot o nazwie „The Flying Fish”. Wodolot ten zbudował Rodriqueza Cantieri Navali. Wodolot został zmodyfikowany przez stocznię 3M w Miami Yard i wyposażony w kokon o długości 50 stóp, który można oddzielić od wodolotu. Łódź kosztowała 10.000 USD, ale łącznie z kokonem i modyfikacjami warta była około 500 000 USD.
Po zakończeniu zdjęć do filmu służył on jako stacjonarna łódź mieszkalna, zacumowana przy marinie na MacArthur Causeway w Miami. W tym samym porcie wodolot zatonął we wczesnych latach 80-tych.
Disco Volante
Disco Volante z kokonem w „Thunderball”, czwartym filmie o Jamesie Bondzie z udziałem Seana Connery’ego
Disco Volante po odczepieniu kokona za USD 500 000.

Lotus Esprit S1 – Szpieg, który mnie kochał

W filmie „Szpieg, który mnie kochał” (1977) Roger Moore, jako James Bond, ma okręt podwodny o nazwie Wet Nellie. Tym okrętem podwodnym jest Lotus Esprit S1 z płetwami, przednimi wyrzutniami rakiet, minami, peryskopem, zasłoną dymną i pociskiem ziemia-powietrze. Został on zbudowany przez Perry Oceanographic, Inc., z Riviera Beach na Florydzie, USA, z wykorzystaniem nadwozia Lotus Esprit S1, za około 100 000 $. Ciekawym jest to, że zmodyfikowanie tego auta na potrzeby filmu, kosztowało 100 milionów dolarów. 
Zmodyfikowany Lotus Esprit S1 jako łódź podwodna Wet Nellie należąca do Jamesa Bonda w filmie „Szpieg, który mnie kochał”

Sunseeker Superhawk – Świat to za mało

Sunseeker Superhawk 34 pokonał londyńską Tamizę z prędkością ponad 60 mil na godzinę w najdłuższej w historii sekwencji Bonda w filmie „Świat to za mało” (1999).  James Bond, w swojej łodzi, ściga Sunseekera, którym kieruje zabójca Giulietta da Vinci. Sunseeker, z karabinem automatycznym zamontowanym z tyłu, zostaje ostatecznie zniszczony obok Millenium Dome przez dwie mini-torpedy z łodzi Jamesa Bonda.
Warto dodać, że łodzie motorowe firmy Sunseeker były wykorzystywane do filmów o agencie 007 równie często jak auta Aston Martina.
Sunseeker Superhawk 34 wykorzystany w „Świat to za mało”

Sunseeker Sovereign 17 – Quantum of Solace

W jednej ze scen w filmie „Quantum of Solace”, Sunseeker Sovereign 17 użyto do zabrania Jamesa Bonda do willi Mathisa we Włoszech. Ciekawostką jest to, że Dyrektor zarządzający Sunseeker International Robert Braithwaite CBE zagrał kapitana łodzi motorowej na pokładzie płynął James Bond.
Pierwotnie Sunseeker Sovereign 17 wybudowano w 1970 roku. W 2005 r. Sunseeker Sovereign 17 całkowicie odnowiono, aby uczcić długą historię projektowania i budowy luksusowych motorówek przez Sunseeker.
Sunseeker Sovereign 17 w filmie Quantum of Solace i James Bond na pokładzie wraz z Robertem Braithwaite jako kapitanem

Soufrière – Casino Royale

Soufrière (nazwa pochodzi od uśpionego wulkanu na Gwadelupie) to jacht wybudowany przez Spirit Yachts, który ma 16,5 metrów długości i 2,5 metrów szerokości. Jacht ten stał się sławny w 2006 roku, gdy Daniel Craig czarował na nim piękną brunetkę Evę Green, która grała Vesper Lynd, tajemniczą dziewczynę Bonda. To jedne z najpiękniejszych scen, jakie kiedykolwiek były w Bondzie. Na dodatek, to był pierwszy żaglowiec w tej części Canal Grande od 300 lat.

Soufrière jest jednym z najbardziej klasycznych i najbardziej rozpoznawalnych jachtów ze wszystkich filmów o Bondzie.

Bond i Vesper płyną do Wenecji z jachtem Soufrière w „Casino Royale”
Jacht Soufrière

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *